Jak skutecznie się uczyć?
1. Jakie czynniki wewnętrzne i zewnętrzne warunkują skuteczne uczenie się:
O R G A N I Z A C J A :
- pomieszczenie do nauki, stałe miejsce,
- biurko, biblioteczka,
- oświetlenie,
- kwiaty,
- cisza,
- pora dnia (godziny maksymalnej chłonności umysłu),
- nauka indywidualna, potem zbiorowa.
H I G I E N A:
- zawartość tlenu w powietrzu,
- temperatura i wilgotność powietrza,
- doping, zainteresowanie,
- dobre samopoczucie i nastrój,
- właściwe odżywianie,
- odpowiednia ilość snu,
- czynny wypoczynek.
2.Jak planować samodzielne uczenie się?
R a c j o n a l n e planowanie wymaga uwzględnienia:
** okresu czasu, w którym możliwa jest koncentracja uwagi,
** ilości pracy stosownie do wydolności mózgu,
** godzin tzw. maksymalnej chłonności umysłu, tzn. okresu czasu w ciągu dnia, w którym uczenie się w przypadku danej osoby jest najbardziej efektywne,
** okresu czasu niezbędnego do właściwego wdrożenia się do pracy,
** tempa uczenia się,
** rezerwy czasu przydatnego w przypadku pojawienia się trudności,
** odpoczynku po zakończeniu nauki.
f a z ę w s t ę p n ą – orientacja
w ilości i rodzaju zadań do wykona-
nia, zainteresowanie, przygotowanie
niezbędnych materiałów itp.
P L A N obejmować powinien
f a z ę s t u d i o w a n i a –
gruntownego opracowania treści
f a z ę u t r w a l a n i a – odpowie-
dzi na pytania, powtarzanie, wykony-
Uwaga !!!
Plan powinien być realizowany, a jego realizacja oceniana w celu usprawniania organizacji pracy.
3. Na czym polega samokontrola i samoocena?
S a m o k o n t r o l a:
- naturalna – stawianie pytań i odpowiadanie na nie, kontrola poprawności odpowiedzi z przyswojonymi treściami, wykonywanie poleceń autora podręcznika, rozwiązywanie zadań, ćwiczeń, testów itp.,
- myślowa – analiza myślowa wsparta pamięcią wzrokową pozwala skontrolować zapamiętanie głównych elementów tekstu, podstawowych faz, czynności itp.,
- porównawcza – porównanie poziomu osiągnięć z efektami uzyskanymi przez inne osoby, prezentowanymi w klasie, lub podczas nauki zespołowej,
- obserwacja – jako uzupełnienie i wzmocnienie kontroli porównawczej i myślowej.
C z y n n o ś c i wykonywane w procesie samokontroli:
- odpowiedzi na pytania,
- formułowanie pytań,
- wykonywanie ćwiczeń,
- rozwiązywanie zadań itp.
merytoryczna ( poprawność wyników uczenia się )
S a m o o c e n a
metodyczna ( droga dojścia do tych wyników)
3.Jak aktywnie uczestniczyć w lekcji?
- P r z y g o t u j się do lekcji:
- zbierz niezbędne informacje, sporządź notatki,
- wykonaj zadania domowe,
- przypomnij sobie wiadomości z poprzednich lekcji,
- przyjmij postawę oczekiwania na coś nowego, ważnego, ciekawego,
- A k t y w n i e uczestnicz w lekcji:
- śledź tok lekcji,
- rozróżniaj składniki wiedzy,
- chwytaj zależności pomiędzy poszczególnymi treściami,
- w myśli wyprzedzaj tok lekcji,
- zastanawiaj się nad praktyczną przydatnością nowych treści,
- dokonuj syntez,
- sygnalizuj wątpliwości, stawiaj pytania,
- notuj itp.
- Po lekcji:
- uzupełnij notatki,
- wyjaśnij wątpliwości,
- porównaj opanowane treści z innymi źródłami,
- utrwal najważniejsze treści itp.
nastawienie motywacyjne
(wartość poznawcza)
aktywne nastawienie psychiczne
uczestnictwo
(zainteresowanie)
dobre samopoczucie
i kondycja fizyczna
4. Jak uczyć się z podręcznika?
Proponowana technika obejmuje:
I. Czytanie o r i e n t a c y j n e:
- pobieżnie przeglądaj tekst zwracając uwagę na fragmenty w różny sposób wyodrębnione,
- wyodrębniaj fragmenty szczególnie trudne lub szczególnie cię interesujące,
- przypomnij sobie wiadomości i przygotuj materiały niezbędne do zrozumienia treści (np. słowniki, poradniki itp.),
II. Czytanie u w a ż n e:
- czytaj ze zrozumieniem,
- wyjaśniaj niezrozumiale pojęcia na bieżąco,
- kojarz informacje w logiczne całości,
- powtarzaj treści szczególnie trudne,
- analizuj rysunki, schematy, tabele, wykresy, przypisy itp.,
- odpowiadaj na pytania i inne polecenia stawiane przez autora,
- wartościuj treści – rozróżniaj treści ogólne i szczegółowe, podstawowe i drugorzędne, mniej lub bardziej wartościowe pod względem praktycznej przydatności itp.,
- wyrażaj własny stosunek do poznawanych treści,
- podkreślaj, znakuj lub notuj.
III. Czytanie krytyczne:
- uzmysławiaj sobie dane treści jako całość,
- oceniaj poznane treści w porównaniu z wiedzą na ten temat pochodzącą z innych źródeł,
- ustalaj sposób praktycznego wykorzystania poznanych treści.
Powodzenia !!!
5.Jak rozwiązywać problemy?
I. A n a l i z a problemu:
- przedstaw problem w formie pytania (sformułuj pytanie w różny sposób),
- wyobraź sobie problem w formie układu przestrzennego i narysuj go,
- dokonaj analizy własnej wiedzy i umiejętności niezbędnych do rozwiązania problemu,
- przypomnij sobie dane uczestniczące w rozwiązaniu problemu i nanieś je na rysunek,
- zwróć uwagę na podobieństwa, różnice i cechy charakterystyczne problemu.
II. R o z w i ą z a n i e problemu:
- ustal zależności pomiędzy poszczególnymi danymi,
- uzmysłów sobie brakujące informacje,
- przypomnij sobie podobne rozwiązania,
- rozwiązuj problem w różny sposób – notuj nasuwające się pomysły,
- wybierz optymalne rozwiązanie.
III. S p r a w d z e n i e trafności rozwiązania:
- czy udzieliłeś odpowiedzi na sformułowane na wstępie pytanie?
- jak przebiegała praca nad rozwiązaniem problemu z czym miałeś trudności?
- w jakich rodzajach praktycznych działań możesz wykorzystać uzyskane rozwiązanie?
- uzyskane rozwiązanie skonsultuj z kolegami lub nauczycielem.
6.Jak przygotować się do dyskusji?
DYSKUSJA = zbiorowe rozwiązywanie problemu teoretycznego lub praktycznego.
- Dokonaj analizy zagadnienia, którego dotyczy problem.
- Zgromadź niezbędne źródła informacji.
- Dokonaj analizy problemu w oparciu o wiedzę pochodzącą z różnych źródeł.
- Oceń stanowiska prezentowane przez poszczególnych autorów.
- Opowiedz się za którymś z poznanych sposobów rozwiązania problemu lub wypracuj własne stanowisko w tym względzie.
- Sporządź notatki (własne stanowisko, argumenty w celu jego obrony).
AKTYWNY UDZIAŁ W DYSKUSJI:
- Umiejętne przysłuchiwanie się dyskusji – wnikanie w treść wypowiedzi dyskutantów, odróżnianie prawdy od fałszu, zwrócenie uwagi na wypowiedzi, które można rozwinąć, uzupełnić lub udokumentować za pomocą przykładu itp.
- Stawianie pytań związanych z przedmiotem dyskusji, które pobudzają innych słuchaczy do wypowiedzi, nadają kierunek dalszej wymianie poglądów lub sprzyjają głębszej analizie danego problemu.
- Zabieranie głosu przyczyniające się do głębszego naświetlenia rozwiązywanego problemu, przejrzyste formułowanie swoich myśli, akcentowanie najważniejszych informacji, argumentowanie w sposób przekonywujący, z dobrą dykcją itp.
Powodzenia !!!
Jak odpowiadać ?
Powiem ci od razu bez żadnego stresu –
dobra odpowiedź to połowa sukcesu.
Więc by w szkole kłopotów mało mieć,
powinieneś nie tylko myśleć, ale także wiele chcieć !
Ucz się pilnie, już lekcji słuchając,
a później w domu ją – jeśli trzeba- po zabawie powtarzając.
Następnie ugruntuj swe wszystkie wiadomości,
powtarzaj je sobie, aż będą dobrej jakości.
Na lekcjach bez stresu odpowiadaj,
płynnie mów i swe myśli układaj.
A efekty od razu będą widoczne – zostaniesz nagrodzony,
a pytania nie będą już tak mroczne !!
/Beata OGRODNIK/
7.Jak przygotować się do klasówki (sprawdzianu)?
Przygotowanie:
- ustal ilość i stopień trudności treści objętych sprawdzianem,
- oblicz prowizoryczny czas niezbędny do opanowania tych treści,
- rozplanuj opanowanie treści w czasie.
Opracowanie:
- opracuj treści notatek z lekcji,
- opracuj treści podręcznika i innych materiałów zlecanych przez nauczyciela,
- utrwalaj wiedzę w sposób ćwiczeniowy, rozwiązuj zadania, notuj nasuwające ci się uwagi i wnioski itp.,
- formułuj pytania ułatwiające utrwalanie, zaznaczaj miejsca szczególnie trudne lub szczególnie interesujące a także wątpliwe.
Utrwalanie:
- powtarzaj treści w całości, a następnie częściami, zwłaszcza trudne,
- sprawdzaj efekty uczenia się z kolegami (grupowo),
- uzupełniaj stwierdzone braki na bieżąco,
- kilka razy powtarzaj treści najważniejsze i szczególnie trudne.
Pamiętaj, że efekty uczenia się zależą m.in. od:
- wywoływania zainteresowania uczeniem się różnych przedmiotów,
- umiejętnego wiązania opanowywanej wiedzy z dotychczasowym doświadczeniem,
- stosowania nowej wiedzy w działaniach praktycznych,
- różnych sposobów u t r w a l a n i a
P O W O D Z E N I A !!!
8.Jak rozwiązać zadanie „obliczeniowe”:
Etap wstępny:
- przeczytaj uważnie treść zadania,
- sprecyzuj pytania lub zagadnienia do rozwiązania,
- ustal i zapisz wielkości dane w zadaniu,
- ustal i zapisz wielkości szukane.
Etap zasadniczy:
- dokonaj analizy treści zadania i przyjmij plan jego rozwiązania,
- ustal ogólne warunki rozwiązywalności zadania,
- ustal zależności pomiędzy wielkościami danymi a szukanymi (np. w formie rysunku – schematu),
- rozwiąż zadania.
Etap końcowy:
- ustal ostateczne wyniki i ich zapis,
- dokonaj analizy warunków koniecznych i wystarczających do rozwiązania zadania,
- sprawdź rozwiązanie,