headerphoto

Jak skutecznie się uczyć?
 

 1. Jakie czynniki wewnętrzne i zewnętrzne warunkują skuteczne uczenie się:
    
   O R G A N I Z A C J A :   

  • pomieszczenie do nauki, stałe miejsce,
  • biurko, biblioteczka,
  • oświetlenie,
  • kwiaty,
  • cisza,
  • pora dnia (godziny maksymalnej chłonności umysłu),
  • nauka indywidualna, potem zbiorowa.

  
H I G I E N A:           

  • zawartość tlenu w powietrzu,
  • temperatura i wilgotność powietrza,
  • doping, zainteresowanie,
  • dobre samopoczucie i nastrój,
  • właściwe odżywianie,
  • odpowiednia ilość snu,
  • czynny wypoczynek.

2.Jak planować samodzielne uczenie się?

R a c j o n a l n e planowanie wymaga uwzględnienia:
**  okresu czasu, w którym możliwa jest koncentracja uwagi,
**  ilości pracy stosownie do wydolności mózgu,

          ** godzin tzw. maksymalnej chłonności umysłu, tzn. okresu czasu w ciągu dnia, w którym uczenie się w przypadku danej osoby jest najbardziej efektywne,
** okresu czasu niezbędnego do właściwego wdrożenia się do pracy,
** tempa uczenia się,
** rezerwy czasu przydatnego w przypadku pojawienia się trudności,
** odpoczynku po zakończeniu nauki.

                                                                            

f a z ę   w s t ę p n ą – orientacja
                                                                          

   w ilości i rodzaju zadań do wykona-
nia, zainteresowanie, przygotowanie
niezbędnych materiałów itp.

  

P L A N   obejmować powinien                        

f a z ę   s t u d i o w a n i a
gruntownego opracowania treści

                                                                            

f a z ę   u t r w a l a n i a – odpowie-
dzi na pytania, powtarzanie, wykony-

 

 

  Uwaga !!!

     Plan powinien być realizowany, a jego realizacja oceniana w celu usprawniania organizacji pracy.

 

  3. Na czym polega samokontrola i samoocena?

S a m o k o n t r o l a:

  • naturalna – stawianie pytań i odpowiadanie na nie, kontrola poprawności odpowiedzi z przyswojonymi treściami, wykonywanie poleceń autora podręcznika, rozwiązywanie zadań, ćwiczeń, testów itp.,
  • myślowa – analiza myślowa wsparta pamięcią wzrokową pozwala skontrolować zapamiętanie głównych elementów tekstu, podstawowych faz, czynności itp.,
  • porównawcza – porównanie poziomu osiągnięć z efektami uzyskanymi przez inne osoby, prezentowanymi w klasie, lub podczas nauki zespołowej,
  • obserwacja – jako uzupełnienie i wzmocnienie kontroli porównawczej i myślowej.

     C z y n n o ś c i wykonywane w procesie samokontroli:

    • odpowiedzi na pytania,
    • formułowanie pytań,
    • wykonywanie ćwiczeń,
    • rozwiązywanie zadań itp.

 

                                               

merytoryczna ( poprawność wyników uczenia się )  

S a m o o c e n a  
metodyczna  ( droga dojścia do tych wyników)

 

  3.Jak aktywnie uczestniczyć w lekcji?

  1. P r z y g o t u j  się do lekcji:
  • zbierz niezbędne informacje, sporządź notatki,
  • wykonaj zadania domowe,
  • przypomnij sobie wiadomości z poprzednich lekcji,
  • przyjmij postawę oczekiwania na coś nowego, ważnego, ciekawego,
  1. A k t y w n i e uczestnicz w lekcji:
  • śledź tok lekcji,
  • rozróżniaj składniki wiedzy,
  • chwytaj zależności pomiędzy poszczególnymi treściami,
  • w myśli wyprzedzaj tok lekcji,
  • zastanawiaj się nad praktyczną przydatnością nowych treści,
  • dokonuj syntez,
  • sygnalizuj wątpliwości, stawiaj pytania,
  • notuj itp.
  1. Po lekcji:
  • uzupełnij notatki,
  • wyjaśnij wątpliwości,
  • porównaj opanowane treści z innymi źródłami,
  • utrwal najważniejsze treści itp.

 

                                                                       

nastawienie motywacyjne
(wartość poznawcza)
 



                      

aktywne  nastawienie psychiczne
                      

uczestnictwo   

    (zainteresowanie)

                                                                        dobre samopoczucie
                                                                        i kondycja fizyczna

 

 4. Jak uczyć się z podręcznika?
 
  Proponowana technika obejmuje:

        I. Czytanie o r i e n t a c y j n e:

  • pobieżnie przeglądaj tekst zwracając uwagę na fragmenty w różny sposób wyodrębnione,
  • wyodrębniaj fragmenty szczególnie trudne lub szczególnie cię interesujące,
  • przypomnij sobie wiadomości i przygotuj materiały niezbędne do zrozumienia treści (np. słowniki, poradniki itp.),

        II. Czytanie u w a ż n e:

  • czytaj ze zrozumieniem,
  • wyjaśniaj niezrozumiale pojęcia na bieżąco,
  • kojarz informacje w logiczne całości,
  • powtarzaj treści szczególnie trudne,
  • analizuj rysunki, schematy, tabele, wykresy, przypisy itp.,
  • odpowiadaj na pytania i inne polecenia stawiane przez autora,
  • wartościuj treści – rozróżniaj treści ogólne i szczegółowe, podstawowe i drugorzędne, mniej lub bardziej wartościowe pod względem praktycznej przydatności itp.,
  • wyrażaj własny stosunek do poznawanych treści,
  • podkreślaj, znakuj lub notuj.

           III. Czytanie krytyczne:

  • uzmysławiaj sobie dane treści jako całość,
  • oceniaj poznane treści w porównaniu z wiedzą na ten temat pochodzącą z innych źródeł,
  • ustalaj sposób praktycznego wykorzystania poznanych treści.

                                                                           Powodzenia !!!

 

5.Jak rozwiązywać problemy?

I. A n a l i z a problemu:

  • przedstaw problem w formie pytania (sformułuj pytanie     w różny sposób),
  • wyobraź sobie problem w formie układu przestrzennego    i narysuj go,
  • dokonaj analizy własnej wiedzy i umiejętności niezbędnych do rozwiązania problemu,
  • przypomnij sobie dane uczestniczące w rozwiązaniu problemu i nanieś je na rysunek,         
  • zwróć uwagę na podobieństwa, różnice i cechy charakterystyczne problemu.

           II. R o z w i ą z a n i e  problemu:

  • ustal zależności pomiędzy poszczególnymi danymi,
  • uzmysłów sobie brakujące informacje,
  • przypomnij sobie podobne rozwiązania,
  • rozwiązuj problem w różny sposób – notuj nasuwające się pomysły,
  • wybierz optymalne rozwiązanie.

           III. S p r a w d z e n i e  trafności rozwiązania:

  • czy udzieliłeś odpowiedzi na sformułowane na wstępie pytanie?
  • jak przebiegała praca nad rozwiązaniem problemu z czym miałeś trudności?
  • w jakich rodzajach praktycznych działań możesz wykorzystać uzyskane rozwiązanie?
  • uzyskane rozwiązanie skonsultuj z kolegami lub nauczycielem.

6.Jak przygotować się do dyskusji?

   DYSKUSJA = zbiorowe rozwiązywanie problemu teoretycznego lub praktycznego.

  1. Dokonaj analizy zagadnienia, którego dotyczy problem.
  2. Zgromadź niezbędne źródła informacji.
  3. Dokonaj analizy problemu w oparciu o wiedzę pochodzącą z różnych źródeł.
  4. Oceń stanowiska prezentowane przez poszczególnych autorów.
  5. Opowiedz się za którymś z poznanych sposobów rozwiązania problemu lub wypracuj własne stanowisko w tym względzie.
  6. Sporządź notatki (własne stanowisko, argumenty w celu jego obrony).

 

 

   AKTYWNY  UDZIAŁ  W  DYSKUSJI:

  1. Umiejętne przysłuchiwanie się dyskusji – wnikanie w treść wypowiedzi dyskutantów, odróżnianie prawdy od fałszu, zwrócenie uwagi na wypowiedzi, które można rozwinąć, uzupełnić lub udokumentować za pomocą przykładu itp.
  2. Stawianie pytań związanych z przedmiotem dyskusji, które pobudzają innych słuchaczy do wypowiedzi, nadają kierunek dalszej wymianie poglądów lub sprzyjają głębszej analizie danego problemu.
  3. Zabieranie głosu przyczyniające się do głębszego naświetlenia rozwiązywanego problemu, przejrzyste formułowanie swoich myśli, akcentowanie najważniejszych informacji, argumentowanie w sposób przekonywujący, z dobrą dykcją itp.

                                                                      Powodzenia !!!

    

 

            Jak odpowiadać ?

Powiem ci od razu bez żadnego stresu –
dobra odpowiedź to połowa sukcesu.
Więc by w szkole kłopotów mało mieć,                                                       
powinieneś nie tylko myśleć, ale także wiele chcieć !
Ucz się pilnie, już lekcji słuchając,
a później w domu ją – jeśli trzeba- po zabawie powtarzając.
Następnie ugruntuj swe wszystkie wiadomości,
powtarzaj je sobie, aż będą dobrej jakości.
Na lekcjach bez stresu odpowiadaj,
płynnie mów i swe myśli układaj.
A efekty od razu będą widoczne – zostaniesz nagrodzony,
a pytania nie będą już tak mroczne !!

                                                       /Beata OGRODNIK/

 

 

7.Jak przygotować się do klasówki (sprawdzianu)?

Przygotowanie:

  • ustal ilość i stopień trudności treści objętych sprawdzianem,
  • oblicz prowizoryczny czas niezbędny do opanowania tych treści,
  • rozplanuj opanowanie treści w czasie.

Opracowanie:

  • opracuj treści notatek z lekcji,
  • opracuj treści podręcznika i innych materiałów zlecanych przez nauczyciela,
  • utrwalaj wiedzę w sposób ćwiczeniowy, rozwiązuj zadania, notuj nasuwające ci się uwagi i wnioski itp.,
  • formułuj pytania ułatwiające utrwalanie, zaznaczaj miejsca szczególnie trudne lub szczególnie interesujące a także wątpliwe.

Utrwalanie:

  • powtarzaj treści w całości, a następnie częściami, zwłaszcza trudne,
  • sprawdzaj efekty uczenia się z kolegami (grupowo),
  • uzupełniaj stwierdzone braki na bieżąco,
  • kilka razy powtarzaj treści najważniejsze i szczególnie trudne.

Pamiętaj, że efekty uczenia się zależą m.in. od:

  • wywoływania zainteresowania uczeniem się różnych przedmiotów,
  • umiejętnego wiązania opanowywanej wiedzy z dotychczasowym doświadczeniem,
  • stosowania nowej wiedzy w działaniach praktycznych,
  • różnych sposobów u t r w a l a n i a

                                       P O W O D Z E N I A  !!!

8.Jak rozwiązać zadanie „obliczeniowe”:
Etap wstępny:

  • przeczytaj uważnie treść zadania,
  • sprecyzuj pytania lub zagadnienia do rozwiązania,
  • ustal i zapisz wielkości dane w zadaniu,
  • ustal i zapisz wielkości szukane.

Etap zasadniczy:

  • dokonaj analizy treści zadania i przyjmij plan jego rozwiązania,
  • ustal ogólne warunki rozwiązywalności zadania,
  • ustal zależności pomiędzy wielkościami danymi a szukanymi (np. w formie rysunku – schematu),
  • rozwiąż zadania.

Etap końcowy:

  • ustal ostateczne wyniki i ich zapis,
  • dokonaj analizy warunków koniecznych i wystarczających do rozwiązania zadania,
  • sprawdź rozwiązanie,
ustal wnioski końcowe i ich zapis