headerphoto

Przedmiotowy system oceniania z matematyki
wraz z określeniem wymagań edukacyjnych
(zakres podstawowy i rozszerzony)

Klasa 1 LO

 

Proponujemy, by omawiając dane zagadnienie programowe lub rozwiązując zadanie, nauczyciel określał, do jakiego zakresu wiedzy je zalicza. Wyróżnione zostały następujące wymagania programowe: konieczne (K), podstawowe (P), rozszerzające (R), dopełniające (D) i wykraczające poza program nauczania (W). Wymienione poziomy wymagań odpowiadają
w przybliżeniu ocenom szkolnym. Nauczyciel, określając te poziomy, powinien zatem sprecyzować, czy opanowania pewnych czynności lub wiedzy będzie wymagał na ocenę dopuszczającą (2), dostateczną (3), dobrą (4), bardzo dobrą (5) lub celującą (6).

  • Wymagania konieczne (K) dotyczą zagadnień elementarnych, stanowiących swego rodzaju podstawę, zatem powinny być opanowane przez każdego ucznia.
  • Wymagania podstawowe (P) zawierają wymagania z poziomu (K), wzbogacone
    o typowe problemy o niewielkim stopniu trudności.
  • Wymagania rozszerzające (R), zawierające wymagania z poziomów (K) i (P), dotyczą zagadnień bardziej złożonych i nieco trudniejszych.
  • Wymagania dopełniające (D), zawierające wymagania z poziomów (K), (P) i (R), dotyczą zagadnień problemowych, trudniejszych, wymagających umiejętności przetwarzania przyswojonych informacji.
  • Wymagania wykraczające (W) dotyczą zagadnień trudnych, oryginalnych, wykraczających poza obowiązkowy program nauczania.

 

Poniżej przedstawiony został podział wymagań na poszczególne oceny szkolne:
ocena dopuszczająca   –    wymagania na poziomie (K),
ocena dostateczna       –    wymagania na poziomie (K) i (P),
ocena dobra                 –    wymagania na poziomie (K), (P) i (R),
ocena bardzo dobra     –    wymagania na poziomie (K), (P), (R) i (D),
ocena celująca             –    wymagania na poziomie (K), (P), (R), (D) i (W).

Oczywiście podział ten należy traktować jedynie jako propozycję. Poniżej przedstawiamy wymagania dla zakresu podstawowego oraz rozszerzonego. Połączenie wymagań koniecznych i podstawowych a także rozszerzających i dopełniających pozwoli nauczycielowi dostosować wymagania do specyfiki klasy.
Wszystkie umiejętności zapisane w tabeli zwykłą czcionką dotyczą zarówno kształcenia
w zakresie podstawowym, jak i rozszerzonym. Wymagania programowe dotyczące kształcenia w zakresie rozszerzonym zapisano pogrubioną czcionką.


1. LICZBY RZECZYWISTE
Poziom (K) lub (P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:

  • podaje przykłady liczb: naturalnych, całkowitych, wymiernych, niewymiernych, pierwszych
    i złożonych oraz przyporządkowuje liczbę do odpowiedniego zbioru liczb

  • rozkłada na czynniki pierwsze liczby naturalne

  • stosuje cechy podzielności liczb

  • rozróżnia liczby pierwsze i liczby złożone

  • znajduje największy wspólny dzielnik i najmniejszą wspólną wielokrotność liczb

  • porównuje liczby wymierne

  • podaje przykład liczby wymiernej zawartej między dwiema danymi liczbami oraz przykłady liczb niewymiernych

  • zaznacza na osi liczbowej daną liczbę wymierną

  • przedstawia liczby wymierne w różnych postaciach

  • wyznacza przybliżenia liczby rzeczywistej z zadaną dokładnością (również przy użyciu kalkulatora) oraz określa, czy dane przybliżenie jest przybliżeniem z nadmiarem, czy z niedomiarem

  • wykonuje proste działania w zbiorach liczb całkowitych, wymiernych i rzeczywistych

  • oblicza wartość pierwiastka dowolnego stopnia z liczby nieujemnej oraz wartość pierwiastka nieparzystego stopnia z liczby rzeczywistej

  • wyłącza czynnik przed znak pierwiastka

  • włącza czynnik pod znak pierwiastka

  • stosując odpowiednie twierdzenia, wykonuje działania na pierwiastkach tego samego stopnia

  • usuwa niewymierność z mianownika wyrażenia typu

  • stosując wzory skróconego mnożenia, przekształca i oblicza wartości wyrażeń zawierających pierwiastki kwadratowe

  • wykonuje proste działania na potęgach o wykładnikach całkowitych

  • przedstawia liczbę w notacji wykładniczej

  • oblicza procent danej liczby

  • oblicza, jakim procentem jednej liczby jest druga liczba

  • wyznacza liczbę, gdy dany jest jej procent

  • posługuje się procentami w rozwiązywaniu prostych zadań praktycznych

  • prawidłowo odczytuje informacje przedstawione na diagramach

  • wykonuje działania na wyrażeniach algebraicznych (w tym: stosuje wzory skróconego mnożenia dotyczące drugiej potęgi)

 

Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:

  • stosuje ogólny zapis liczb naturalnych parzystych, nieparzystych, podzielnych przez 3 itp.

  • wykorzystuje dzielenie z resztą do przedstawienia liczby naturalnej w postaci a • k + r

  • konstruuje odcinki o długościach niewymiernych

  • usuwa niewymierność z mianownika wyrażenia typu

  • wykonuje działania łączne na liczbach rzeczywistych

  • zamienia ułamek dziesiętny okresowy na ułamek zwykły

  • porównuje pierwiastki bez użycia kalkulatora

  • wykonuje działania łączne na potęgach o wykładnikach całkowitych

  • wyprowadza i stosuje wzory skróconego mnożenia ,  

  • oblicza, o ile procent jedna liczba jest większa (mniejsza) od drugiej

  • rozwiązuje złożone zadania tekstowe, wykorzystując obliczenia procentowe

  • ocenia dokładność zastosowanego przybliżenia

 


Poziom (W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:

  • przeprowadza dowody twierdzeń dotyczących podzielności liczb

  • dowodzi niewymierności niektórych liczb, np. ,  – 1

  • uzasadnia prawa działań na potęgach o wykładnikach naturalnych (całkowitych)

  • przeprowadza dowód nie wprost

  • rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące liczb rzeczywistych

 

 

2. JĘZYK MATEMATYKI

Poziom (K) lub (P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:

  • posługuje się pojęciami: zbiór, podzbiór, zbiór skończony, zbiór nieskończony

  • opisuje symbolicznie zbiory

  • wyznacza iloczyn, sumę oraz różnicę zbiorów

  • zaznacza na osi liczbowej przedziały liczbowe

  • wyznacza iloczyn, sumę i różnicę przedziałów liczbowych

  • zaznacza na osi liczbowej zbiór rozwiązań nierówności liniowej

  • zapisuje zbiory w postaci przedziałów liczbowych, np.

  • oblicza wartość bezwzględną liczby rzeczywistej

  • stosuje interpretację geometryczną wartości bezwzględnej liczby do rozwiązywania elementarnych równań i nierówności typu

  • wyznacza błąd bezwzględny oraz błąd względny przybliżenia

  • stosuje interpretację geometryczną wartości bezwzględnej liczby do rozwiązywania równań
    i nierówności typu
    ,

 

Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:

  • zaznacza na osi liczbowej zbiory liczb spełniających układ nierówności liniowych z jedną niewiadomą

  • wykonuje złożone działania na przedziałach liczbowych

  • przekształca wyrażenia algebraiczne, korzystając z własności wartości bezwzględnej

  • wyznacza przedziały liczbowe określone za pomocą wartości bezwzględnej

  • wykorzystuje własności wartości bezwzględnej do rozwiązywania równań i nierówności
    z wartością bezwzględną

 

Poziom (W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:

  • formułuje i uzasadnia hipotezy dotyczące praw działań na zbiorach

  • stosuje interpretację geometryczną wartości bezwzględnej do przedstawienia w układzie współrzędnych zbiorów opisanych kilkoma warunkami

  • uzasadnia własności wartości bezwzględnej

  • rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące zbiorów i własności wartości bezwzględnej

 


3. FUNKCJE

Poziom (K) lub (P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:

  • rozpoznaje przyporządkowania będące funkcjami

  • określa funkcję różnymi sposobami (wzorem, tabelką, wykresem, opisem słownym)

  • poprawnie stosuje pojęcia związane z pojęciem funkcji: dziedzina, zbiór wartości, argument, wartość
    i wykres funkcji

  • odczytuje z wykresu dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, najmniejszą i największą wartość funkcji

  • wyznacza dziedzinę funkcji określonej tabelką lub opisem słownym

  • wyznacza dziedzinę funkcji danej wzorem, wymagającym jednego założenia

  • wyznacza miejsca zerowe funkcji danej wzorem (w prostych przykładach)

  • oblicza wartość funkcji dla różnych argumentów na podstawie wzoru funkcji

  • oblicza argument odpowiadający podanej wartości funkcji

  • sprawdza algebraicznie położenie punktu o danych współrzędnych względem wykresu funkcji danej wzorem

  • wyznacza współrzędne punktów przecięcia wykresu funkcji danej wzorem z osiami układu współrzędnych

  • rysuje w prostych przypadkach wykres funkcji danej wzorem

  • sporządza wykresy funkcji: , , , , na podstawie danego wykresu funkcji

  • sporządza wykresy funkcji: , , mając dany wykres funkcji

  • odczytuje z wykresu wartość funkcji dla danego argumentu oraz argument dla danej wartości funkcji

  • na podstawie wykresu funkcji określa argumenty, dla których funkcja przyjmuje wartości dodatnie, ujemne

  • określa na podstawie wykresu przedziały monotoniczności funkcji

  • wskazuje wśród wykresów wykresy funkcji rosnących, malejących i stałych

  • stosuje funkcje i ich własności w prostych sytuacjach praktycznych

 

Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:

  • rozpoznaje i opisuje zależności funkcyjne w otaczającej nas rzeczywistości

  • przedstawia daną funkcję na różne sposoby

  • określa dziedzinę oraz wyznacza miejsca zerowe funkcji danej wzorem, który wymaga kilku założeń

  • na podstawie definicji bada monotoniczność funkcji danej wzorem

  • na podstawie wykresu funkcji określa liczbę rozwiązań równania f(x) = m w zależności od wartości parametru m

  • na podstawie wykresu funkcji odczytuje zbiory rozwiązań nierówności:  dla ustalonej wartości parametru m

  • odczytuje z wykresów funkcji rozwiązania równań i nierówności typu f(x) = g(x), f(x)<g(x), f(x)>g(x)

  • szkicuje wykres funkcji spełniającej podane warunki

  • mając dany wykres funkcji ,szkicuje wykres funkcji będący efektem wykonania kilku operacji

 

Poziom (W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:

  • uzasadnia, że funkcja  nie jest monotoniczna w swojej dziedzinie

  • wykorzystuje inne własności funkcji (np. parzystość)

  • rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące funkcji

 


4. FUNKCJA LINIOWA

Poziom (K) lub (P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:

  • rozpoznaje funkcję liniową na podstawie wzoru lub wykresu

  • podaje przykłady funkcji liniowych opisujących sytuacje z życia codziennego

  • rysuje wykres funkcji liniowej danej wzorem

  • oblicza wartość funkcji liniowej dla danego argumentu i odwrotnie

  • wyznacza miejsce zerowe funkcji liniowej

  • interpretuje współczynniki ze wzoru funkcji liniowej

  • wyznacza algebraicznie oraz odczytuje z wykresu funkcji liniowej zbiór argumentów, dla których funkcja przyjmuje wartości dodatnie (ujemne)

  • odczytuje z wykresu funkcji liniowej jej własności: dziedzinę, zbiór wartości, miejsce zerowe, monotoniczność

  • wyznacza wzór funkcji liniowej, której wykres przechodzi przez dane dwa punkty

  • wyznacza wzór funkcji liniowej, której wykresem jest dana prosta

  • wyznacza współrzędne punktów przecięcia wykresu funkcji liniowej z osiami układu współrzędnych

  • sprawdza algebraicznie i graficznie, czy dany punkt należy do wykresu funkcji liniowej

  • przekształca równanie ogólne prostej do postaci kierunkowej i odwrotnie

  • sprawdza, czy dane trzy punkty są współliniowe

  • stosuje warunek równoległości i prostopadłości prostych

  • wyznacza wzór funkcji liniowej, której wykres przechodzi przez dany punkt i jest równoległy do wykresu danej funkcji liniowej

  • wyznacza wzór funkcji liniowej, której wykres przechodzi przez dany punkt i jest prostopadły do wykresu danej funkcji liniowej

  • rozstrzyga, czy dany układ dwóch równań liniowych jest oznaczony, nieoznaczony czy sprzeczny

  • rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi metodą podstawiania i metodą przeciwnych współczynników

  • określa liczbę rozwiązań układu równań liniowych, korzystając z jego interpretacji geometrycznej

  • rozwiązuje graficznie układy nierówności liniowych z dwiema niewiadomymi

 

Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:

  • sprawdza, dla jakich wartości parametru funkcja liniowa jest rosnąca, malejąca, stała

  • rysuje wykres funkcji przedziałami liniowej i omawia jej własności

  • oblicza pole figury ograniczonej wykresami funkcji liniowych oraz osiami układu współrzędnych

  • uzasadnia na podstawie definicji monotoniczność funkcji liniowej

  • sprawdza, dla jakich wartości parametru dwie proste są równoległe, prostopadłe

  • znajduje współrzędne wierzchołków wielokąta, gdy dane są równania prostych zawierających jego boki

  • rozwiązuje zadania tekstowe prowadzące do układów równań liniowych z dwiema niewiadomymi

  • opisuje za pomocą układu nierówności liniowych zbiór punktów przedstawionych
    w układzie współrzędnych

  • rozwiązuje algebraicznie układ trzech równań liniowych z trzema niewiadomymi

 

Poziom (W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:

  • określa własności funkcji liniowej w zależności od wartości parametrów występujących w jej wzorze

  • wykorzystuje własności funkcji liniowej w zadaniach dotyczących wielokątów w układzie współrzędnych

  • rozwiązuje graficznie układ równań, w którym występuje wartość bezwzględna

  • rozwiązuje układy równań liniowych z parametrem

  • rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące funkcji liniowej

 


5. FUNKCJA KWADRATOWA
Poziom (K) lub (P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:

  • rysuje wykres funkcji i podaje jej własności

  • sprawdza algebraicznie, czy dany punkt należy do wykresu danej funkcji kwadratowej

  • rysuje wykres funkcji kwadratowej w postaci kanonicznej i podaje jej własności

  • ustala wzór funkcji kwadratowej w postaci kanonicznej na podstawie informacji o przesunięciach wykresu

  • przekształca wzór funkcji kwadratowej z postaci kanonicznej do postaci ogólnej i odwrotnie

  • oblicza współrzędne wierzchołka paraboli

  • znajduje brakujące współczynniki funkcji kwadratowej, znając współrzędne punktów należących do jej wykresu

  • rozwiązuje równania kwadratowe niepełne metodą rozkładu na czynniki oraz stosując wzory skróconego mnożenia

  • wyznacza algebraicznie współrzędne punktów przecięcia paraboli z osiami układu współrzędnych

  • określa liczbę pierwiastków równania kwadratowego w zależności od znaku wyróżnika

  • rozwiązuje równania kwadratowe, stosując wzory na pierwiastki

  • sprowadza funkcję kwadratową do postaci iloczynowej, o ile można ją w tej postaci zapisać

  • odczytuje miejsca zerowe funkcji kwadratowej z jej postaci iloczynowej

  • rozwiązuje nierówności kwadratowe

  • wyznacza najmniejszą i największą wartość funkcji kwadratowej w podanym przedziale

  • stosuje wzory Viete’a do wyznaczania sumy i iloczynu pierwiastków równania kwadratowego oraz do określania znaków pierwiastków trójmianu kwadratowego bez wyznaczania ich wartości, przy czym sprawdza najpierw ich istnienie

  • rysuje wykres funkcji y = |f(x)|, gdy dany jest wykres funkcji kwadratowej y = f(x)

  • rozwiązuje proste równania i nierówności kwadratowe z parametrem

 

Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:

  • na podstawie wykresu określa liczbę rozwiązań równania f(x) = m w zależności od parametru m, gdzie
    y = f(x) jest funkcją kwadratową

  • rozwiązuje równania dwukwadratowe oraz inne równania sprowadzalne do równań kwadratowych przez podstawienie niewiadomej pomocniczej

  • rozwiązuje zadania tekstowe prowadzące do wyznaczania wartości najmniejszej i największej funkcji kwadratowej

  • rozwiązuje zadania tekstowe prowadzące do równań lub nierówności kwadratowych

  • znajduje iloczyn, sumę i różnicę zbiorów rozwiązań nierówności kwadratowych

  • stosuje wzory Viete’a do obliczania wartości wyrażeń zawierających sumę i iloczyn pierwiastków trójmianu kwadratowego, np.

  • rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe z parametrem o wyższym stopniu trudności

  • wyprowadza wzory Viete’a

 

Poziom (W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:

  • przekształca na ogólnych danych wzór funkcji kwadratowej z postaci ogólnej do postaci kanonicznej

  • wyprowadza wzory na współrzędne wierzchołka paraboli

  • wyprowadza wzory na pierwiastki równania kwadratowego

  • zaznacza w układzie współrzędnych obszar opisany układem nierówności

  • rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące funkcji kwadratowej

 


6. PLANIMETRIA

Poziom (K) lub (P)
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą lub dostateczną, jeśli:

  • rozróżnia trójkąty: ostrokątne, prostokątne, rozwartokątne

  • stosuje twierdzenie o sumie miar kątów w trójkącie

  • sprawdza, czy z trzech odcinków o danych długościach można zbudować trójkąt

  • uzasadnia przystawanie trójkątów, wykorzystując cechy przystawania

  • wykorzystuje cechy przystawania trójkątów do rozwiązywania prostych zadań

  • uzasadnia podobieństwo trójkątów, wykorzystując cechy podobieństwa

  • zapisuje proporcje boków w trójkątach podobnych

  • wykorzystuje podobieństwo trójkątów do rozwiązywania elementarnych zadań

  • sprawdza, czy dane figury są podobne

  • oblicza długości boków figur podobnych

  • posługuje się pojęciem skali do obliczania odległości i powierzchni przedstawionych za pomocą planu lub mapy

  • stosuje w zadaniach twierdzenie o stosunku pól figur podobnych

  • wskazuje w wielokątach odcinki proporcjonalne

  • rozwiązuje proste zadania, wykorzystując twierdzenie Talesa

  • stosuje twierdzenie Pitagorasa

  • wykorzystuje wzory na przekątną kwadratu i wysokość trójkąta równobocznego

  • oblicza wartości funkcji trygonometrycznych kąta ostrego w trójkącie prostokątnym, gdy dane są boki tego trójkąta

  • rozwiązuje trójkąty prostokątne

  • podaje wartości funkcji trygonometrycznych kątów 30o, 45o, 60o

  • odczytuje z tablic wartości funkcji trygonometrycznych danego kąta ostrego

  • znajduje w tablicach kąt ostry, gdy zna wartość jego funkcji trygonometrycznej

oblicza wartości pozostałych funkcji trygonometrycznych, mając dany sinus lub cosinus kąta

  • stosuje w zadaniach wzór na pole trójkąta:  oraz wzór na pole trójkąta równobocznego
    o boku a:

  • rozróżnia czworokąty: kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok, trapez oraz zna ich własności

  • wykorzystuje w zadaniach wzory na pola czworokątów

  • wykorzystuje funkcje trygonometryczne do obliczania obwodów i pól podstawowych figur płaskich

  • oblicza pole koła o danym promieniu

  • oblicza długość okręgu o danym promieniu

 

Poziom (R) lub (D)
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą lub bardzo dobrą, jeśli opanował poziomy (K) i (P) oraz dodatkowo:

  • przeprowadza dowód twierdzenia o sumie miar kątów w trójkącie

  • stosuje cechy przystawania trójkątów do rozwiązywania trudniejszych zadań geometrycznych

  • wykorzystuje podobieństwo trójkątów do rozwiązywania praktycznych problemów

  • wyprowadza wzór na jedynkę trygonometryczną oraz pozostałe związki między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta

  • przekształca wyrażenia trygonometryczne, stosując związki między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta

  • oblicza wartości pozostałych funkcji trygonometrycznych, mając dany tangens lub cotangens kąta

  • stosuje podczas rozwiązywania zadań wzór na pole trójkąta

  • oblicza długość łuku okręgu i pole wycinka koła

 


Poziom (W)
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli opanował wiedzę i umiejętności z poziomów (K) – (D) oraz:

  • przeprowadza dowód twierdzenia Talesa

  • przeprowadza dowód twierdzenia Pitagorasa

  • stosuje twierdzenia o związkach miarowych podczas rozwiązywania zadań, które wymagają przeprowadzenia dowodu

  • rozwiązuje zadania wymagające uzasadnienia i dowodzenia z zastosowaniem twierdzenia Talesa
    i twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Talesa

  • stosuje własności podobieństwa figur podczas rozwiązywania zadań problemowych oraz zadań wymagających przeprowadzenia dowodu

  • stosuje własności czworokątów podczas rozwiązywania zadań, które wymagają przeprowadzenia dowodu

  • rozwiązuje zadania o znacznym stopniu trudności dotyczące przystawania i podobieństw figur oraz związków miarowych z zastosowaniem trygonometrii

Wykaz zakładanych osiągnięć ucznia klasy I liceum
(osiągnięcia ucznia w zakresie rozszerzonym przedstawiono pogrubioną czcionką)

W zakresie liczb rzeczywistych uczeń:

  1. podaje przykłady liczb: naturalnych, całkowitych, wymiernych, niewymiernych, pierwszych i złożonych oraz przyporządkowuje liczbę do odpowiedniego zbioru liczb,
  2. przedstawia liczbę naturalną w postaci iloczynu liczb pierwszych,
  3. porównuje liczby wymierne,
  4. przedstawia liczby wymierne w różnych postaciach (ułamek zwykły, dziesiętny),
  5. wykonuje obliczenia na liczbach wymiernych i rzeczywistych,
  6. wyznacza przybliżenia liczby rzeczywistej z zadaną dokładnością (również przy użyciu kalkulatora),
  7. wykonuje działania na potęgach o wykładnikach całkowitych,
  8. oblicza wartości pierwiastków, w tym również pierwiastków nieparzystego stopnia z liczb ujemnych,
  9. usuwa niewymierność z mianownika ułamka,
  10. szacuje wyniki obliczeń z zadaną dokładnością,
  11. posługuje się pojęciami procentu i punktu procentowego w rozwiązywaniu zadań praktycznych,
  12. wykonuje działania na wyrażeniach algebraicznych (w tym stosuje wzory skróconego mnożenia).

W zakresie języka matematyki uczeń:

  1. zapisuje przedział liczbowy i przedstawia go na osi liczbowej,
  2. zaznacza na osi liczbowej zbiory określone koniunkcją lub alternatywą równań oraz nierówności,
  3. wyznacza wartość bezwzględną liczby rzeczywistej oraz stosuje jej interpretację geometryczną,
  4. rozwiązuje proste równania i nierówności z wartością bezwzględną
    (np. ),
  5. wyznacza błąd bezwzględny oraz błąd względny przybliżenia liczby.

W zakresie funkcji uczeń:

  1. określa funkcję (wzorem, tabelką, wykresem, grafem, opisem słownym),
  2. na podstawie wykresu funkcji sporządza wykresy funkcji: , ,,,,
  3. na podstawie wykresu funkcji  sporządza wykres funkcji oraz wykresy będące efektem wykonania kilku operacji,
  4. odczytuje z wykresu: dziedzinę funkcji, zbiór wartości funkcji, miejsca zerowe funkcji, przedziały monotoniczności funkcji, znaki wartości funkcji, wartość największą i najmniejszą funkcji,
  5. stosuje funkcje i ich własności w sytuacjach praktycznych.

W zakresie funkcji liniowej uczeń:

  1. sporządza wykresy funkcji liniowych,
  2. interpretuje współczynniki w równaniu kierunkowym prostej,
  3. wykorzystuje warunek równoległości i prostopadłości prostych do rozwiązywania zadań,
  4. rozwiązuje algebraicznie oraz interpretuje geometrycznie układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi,
  5. interpretuje geometrycznie układy nierówności liniowych z dwiema niewiadomymi.

W zakresie funkcji kwadratowej uczeń:

  1. przedstawia wzór funkcji kwadratowej w różnych postaciach (ogólnej, iloczynowej, kanonicznej),
  2. sporządza wykresy funkcji kwadratowych,
  3. odczytuje własności funkcji kwadratowej z jej wykresu,
  4. wyznacza najmniejszą i największą wartość funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym,
  5. wyznacza miejsca zerowe funkcji kwadratowej,
  6. rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe z jedną niewiadomą,
  7. stosuje wzory Viete’a,
  8. rozwiązuje równania kwadratowe z parametrem,
  9. rozwiązuje nierówności kwadratowe z parametrem,
  10. wykorzystuje własności funkcji kwadratowej do rozwiązywania zadań praktycznych.

W zakresie planimetrii uczeń:

    • wykorzystuje własności boków i kątów trójkątów,
    • stosuje cechy przystawania i podobieństwa trójkątów,
    • stosuje twierdzenie Talesa,
    • wykorzystuje własności trójkątów prostokątnych,
    • wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych kąta ostrego oraz miarę kąta, gdy dana jest wartość funkcji trygonometrycznej tego kąta,
    • znając wartość jednej z funkcji trygonometrycznych kąta ostrego, wyznacza wartości pozostałych funkcji,
    • oblicza obwody i pola podstawowych figur płaskich, także z zastosowaniem trygonometrii.