headerphoto

Plan wynikowy

Matematyka 3. dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum.
Kształcenie ogólne w zakresie podstawowym i rozszerzonym


Oznaczenia:
K – wymagania konieczne,
P – wymagania podstawowe,
R – wymagania rozszerzające,
D – wymagania dopełniające,
W – wymagania wykraczające.
Proponowany system oceniania:

  1. Ocena dopuszczająca – wymagania na poziomie K,
  2. Ocena dostateczna – wymagania na poziomie K i P,
  3. Ocena dobra – wymagania na poziomie K, P i R,
  4. Ocena bardzo dobra – wymagania na poziomie K, P, R i D,
  5. Ocena celująca – wymagania na poziomie K, P, R, D i W.

Numer i temat lekcji

Zakres treści

Osiągnięcia ucznia

Poziom wymagań

Liczba godzin

Ścieżki
edukacyjne

Uwagi

PP

PR

PP

PR

I. RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA

18

29

 

 

1. Reguła mnożenia

  • reguła mnożenia określona dla dwóch zbiorów
  • ogólna postać reguły mnożenia

Uczeń:

  • zna regułę mnożenia
  • stosuje regułę mnożenia dla dwóch danych zbiorów
  • stosuje regułę mnożenia w ogólnych przypadkach

K
P

R–D

K
K–P

R–D

1

1

 

 

2. Permutacja

  • definicja silni
  • własności silni
  • definicja permutacji
  • wzór na liczbę permutacji

Uczeń:

  • zna definicję i własności silni
  • potrafi obliczyć wartość aaa
  • potrafi wykonać proste działania związane z silnią
  • zna definicję i wzór na liczbę permutacji
  • potrafi stosować wzór na liczbę permutacji w zadaniach

K
K
P

K

P–R

K
K
P

K

P–R

1

1

 

 

3. Wariacja bez powtórzeń

  • definicja wariacji bez powtórzeń
  • wzór na liczbę wariacji bez powtórzeń

Uczeń:

  • zna definicję i wzór na liczbę wariacji bez powtórzeń
  • potrafi stosować wzór na liczbę wariacji bez powtórzeń w zadaniach

K

P–R

K

P–R

1

1

 

 

4. Wariacja z powtórzeniami

  • definicja wariacji z powtórzeniami
  • wzór na liczbę wariacji z powtórzeniami

Uczeń:

  • zna definicję i wzór na liczbę wariacji z powtórzeniami
  • potrafi stosować wzór na liczbę wariacji z powtórzeniami w zadaniach

K

P–R

K

P–R

1

1

 

 

5. Kombinacja

  • definicja kombinacji
  • symbol Newtona
  • wzór na liczbę kombinacji

Uczeń:

  • zna definicję i wzór na liczbę kombinacji oraz symbol Newtona
  • potrafi zastosować w obliczeniach symbol Newtona i jego własności
  • *„potrafi zastosować dwumian Newtona w zadaniach
  • potrafi stosować wzór na liczbę kombinacji w zadaniach

K

P–R

W

P–R

K

P–R

R–D

P–R

1

2

 

 

6. Kombinatoryka – rozwiązywanie zadań

  • permutacja, wariacja bez powtórzeń, wariacja z powtórzeniami i kombinacja

Uczeń:

  • potrafi rozpoznać permutację, wariację bez powtórzeń, wariację z powtórzeniami i kombinację w zadaniach
  • potrafi rozwiązać zadania tekstowe z zastosowaniem wzorów kombinatorycznych
  • *potrafi podać liczbę różnych sposobów otrzymania pewnego wyniku,wykorzystując elementy kombinatoryki

K–P

 

P–D

 

W

K–P

 

P–D

 

D–W

2

2

 

 

7. Zdarzenia  losowe

  • pojęcie zdarzenia elementarnego, przestrzenie zdarzeń elementarnych doświadczenia losowego
  • definicja zdarzenia losowego
  • definicja zdarzeń: pewnego, niemożliwego, przeciwnego, wykluczających się
  • definicja sumy, różnicy i iloczynu zdarzeń losowych
  • *częstość zdarzeń

Uczeń:

  • potrafi określić zbiór zdarzeń elementarnych doświadczenia losowego
  • potrafi wypisać wszystkie zdarzenia elementarne oraz zdarzenia elementarne sprzyjające danemu zdarzeniu losowemu (podać moc zbioru)
  • potrafi wyznaczyć przy zastosowaniu kombinatoryki liczbę wszystkich zdarzeń elementarnych oraz liczbę zdarzeń elementarnych sprzyjających danemu zdarzeniu losowemu (podać moc zbioru)
  • potrafi rozpoznać zdarzenia pewne, niemożliwe, przeciwne, wykluczające się
  • potrafi wykonać działania na zdarzeniach
  • *zna definicję i własności częstości zdarzeń
  • *potrafi wyznaczyć częstości teoretyczne zdarzeń elementarnych

K

K–P

 

 

P–R

 

 

K

 

P–D

W

W

K

K–P

 

 

P–R

 

 

K

 

P–D

K

P–R

2

2

 

 

8. Prawdopodobieństwo klasyczne

  • definicja prawdopodobieństwa klasycznego

Uczeń:

  • zna definicję prawdopodobieństwa klasycznego
  • potrafi obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia losowego za pomocą definicji Laplace’a

K

P–R

K

P–R

1

1

 

 

9. Rozkład prawdopodobieństwa

  • definicja rozkładu prawdopodobieństwa
  • definicja zdarzeń jednakowo prawdopodobnych

Uczeń:

  • zna definicję rozkładu prawdopodobieństwa i zdarzeń jednakowo prawdopodobnych
  • potrafi zastosować rozkład prawdopodobieństwa w zadaniach

K

 

P–R

K

 

P–R

1

1

 

 

10. Własności prawdopodobieństwa

  • aksjomatyczna definicja prawdopodobieństwa
  • własności prawdopodobieństwa
  • prawdopodobieństwo sumy zdarzeń

Uczeń:

  • zna aksjomatyczną definicję i własności prawdopodobieństwa
  • potrafi obliczyć prawdopodobieństwo zdarzeń na podstawie własności prawdopodobieństwa
  • *potrafi przeprowadzić dowody własności prawdopodobieństwa
  • *potrafi rozwiązać zadania, które wymagają dowodów, na podstawie własności prawdopodobieństwa

K

P–D

 

W

W

K

P–D

 

R–D

D–W

2

3

 

 

11. Doświadczenia wieloetapowe

  • określenie doświadczenia wieloetapowego
  • metoda „drzewa stochastycznego”

Uczeń:

  • potrafi rozpoznać doświadczenie wieloetapowe
  • potrafi zilustrować przebieg doświadczenia za pomocą „drzewa stochastycznego”
  • potrafi obliczyć prawdopodobieństwo stosując metodę „drzewa stochastycznego”

K

P

 

P–D

K

P

 

P–D

2

2

 

 

12. Powtórzenie wiadomości. Praca klasowa i jej omówienie.

 

 

 

 

3

1

 

Dla rozszerzonego sprawdzian

13. *Prawdopodobieństwo warunkowe

  • definicja prawdopodobieństwa warunkowego
  • prawdopodobieństwo iloczynu zdarzeń

Uczeń:

  • zna definicję prawdopodobieństwa warunkowego oraz wzór na prawdopodobieństwo iloczynu zdarzeń
  • potrafi obliczyć prawdopodobieństwo warunkowe oraz prawdopodobieństwo iloczynu zdarzeń
  • potrafi wykazać, że prawdopodobieństwo warunkowe spełnia aksjomaty prawdopodobieństwa

 

K

 

P–R

 

D–W

 

2

 

 

14. *Prawdopodobieństwo całkowite

  • twierdzenie o prawdopodobieństwie całkowitym
  • dowód wzoru na prawdopodobieństwo całkowite

Uczeń:

  • zna twierdzenie o prawdopodobieństwie całkowitym
  • potrafi obliczyć prawdopodobieństwo całkowite, korzystając z drzewa
  • potrafi obliczyć prawdopodobieństwo całkowite, korzystając ze wzoru
  • potrafi udowodnić twierdzenie o prawdopodobieństwie całkowitym

 

K

P

 

R–D

D

 

2

 

 

15. *Niezależność zdarzeń

  • definicja zdarzeń niezależnych

Uczeń:

  • zna definicję zdarzeń niezależnych
  • potrafi sprawdzić, czy dane dwa zdarzenia są niezależne
  • potrafi obliczyć prawdopodobieństwo dwóch zdarzeń niezależnych
  • potrafi obliczyć prawdopodobieństwo co najmniej trzech zdarzeń niezależnych

 

K

P

P–R

R–D

 

1

 

 

16. *Schemat Bernoulliego

  • definicja próby Bernoulliego
  • schemat Bernoulliego
  • wzór na najbardziej prawdopodobną liczbę sukcesów w schemacie Bernoulliego

Uczeń:

  • zna definicję próby i schematu Bernoulliego oraz wzór na najbardziej prawdopodobną liczbę sukcesów w schemacie Bernoulliego
  • potrafi obliczyć prawdopodobieństwo zdarzeń stosując, schemat Bernoulliego
  • potrafi obliczyć najbardziej prawdopodobną liczbę sukcesów w schemacie Bernoulliego
  • potrafi udowodnić twierdzenie o prawdopodobieństwie k-sukcesów w n próbach Bernoulliego

 

K

 

P–D

 

R

 

W

 

2

 

 

17. *Zagadnienia uzupełniające – wartość oczekiwana, wzór Bayesa

  • definicja wartości oczekiwanej
  • wzór Bayesa

Uczeń:

  • zna definicję wartości oczekiwanej i wzór Bayesa
  • potrafi stosować wzór Bayesa w obliczaniu prawdopodobieństwa

 

R

D–W

 

1

 

 

18. Powtórzenie wiadomości. Praca klasowa i jej omówienie.

 

 

 

 

 

3

 

 

Przedmiotowy system oceniania kl III