headerphoto

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z MATEMATYKI
W KLASACH I-III  ZASADNICZEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ

 

Oczekiwane osiągnięcia  uczniów w wyniku realizacji programu nauczania to wymagania programowe. Oceny są w skali 1-6, dlatego przyjęto sześciostopniowy układ wymagań.
Wydzielone zostały następujące wymagania programowe:

  • Wymagania konieczne (K) dotyczą zagadnień elementarnych, stanowiących swego rodzaju podstawę, zatem powinny być opanowane przez każdego ucznia.
  • Wymagania podstawowe (P) zawierają wymagania z poziomu (K), wzbogacone
    o typowe problemy o niewielkim stopniu trudności.
  • Wymagania rozszerzające (R), zawierające wymagania z poziomów (K) i (P), dotyczą zagadnień bardziej złożonych i nieco trudniejszych.
  • Wymagania dopełniające (D), zawierające wymagania z poziomów (K), (P) i (R), dotyczą zagadnień problemowych, trudniejszych, wymagających umiejętności przetwarzania przyswojonych informacji.
  • Wymagania wykraczające (W) dotyczą zagadnień trudnych, oryginalnych, wykraczających poza obowiązkowy program nauczania.

 

Poniżej przedstawiony został podział wymagań na poszczególne oceny szkolne:
ocena dopuszczająca (2)   –   wymagania na poziomie (K),
ocena dostateczna (3) –    wymagania na poziomie (K) i (P),
ocena dobra (4)           –    wymagania na poziomie (K), (P) i (R),
ocena bardzo dobra (5)     –   wymagania na poziomie (K), (P), (R) i (D),
ocena celująca (6)        –    wymagania na poziomie (K), (P), (R), (D) i (W).

Połączenie wymagań koniecznych i podstawowych a także rozszerzających
i dopełniających pozwoli nauczycielowi dostosować wymagania do specyfiki klasy.

 

Wymagania na ocenę celującą obejmują dodatkowo materiał rozszerzony, objęty programem.
Ponadto ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
  • biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy,
  • proponuje rozwiązania nietypowe,
  • rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania danej klasy,
  • bierze udział i osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą.

  • Praktyczne zastosowanie statystyki

Stopień

Wymagania

 

 

Dopuszczający (2)

 

 

Uczeń potrafi:

  • wymienić podstawowe pojęcia statystyczne i podać ich przykłady,
  • przedstawić dane za pomocą wykresu słupkowego (pojedynczą serię),
  • odczytywać na podstawie wykresu słupkowego, ile obiektów posiada daną cechę, która cecha występuje najczęściej, a która występuje najrzadziej,
  • obliczać średnią arytmetyczną dla danych w postaci szeregu indywidualnego, np.: Tomek otrzymał następujące oceny końcowe:

2, 3, 5, 4 ,3 ,4 ,4 ,3, 4, 3 ,5, 4
Oblicz średnią arytmetyczną ocen Tomka?

 

Dostateczny (3)

 

 

Uczeń potrafi:

  • podać przykłady badań statystycznych; dla podanego badania określać zbiorowość i jednostkę statystyczną oraz badane cechy,
  • przedstawić dane za pomocą wykresu słupkowego (dwie lub więcej serii),
  • porównywać na podstawie wykresu słupkowego dwie zbiorowości,
  • omawiać na podstawie wykresu liniowego rozwój zjawiska w czasie,
  • obliczać średnią arytmetyczną dla danych przedstawionych w postaci szeregu rozdzielczego,
  • obliczać modalną dla danych przedstawionych w postaci szeregu indywidualnego i rozdzielczego bez przedziałów.

Dobry (4)

Uczeń potrafi:

  • przedstawić strukturę zbiorowości przy pomocy wykresu kołowego,
  • przedstawić serie danych statystycznych w postaci wykresu liniowego,
  • mając podaną liczebność całej zbiorowości, na podstawie wykresu kołowego wyliczać, ile obiektów posiada daną cechę, np.:

Na obóz językowy do Paryża przyjechało 150 osób z pięciu krajów. Na podstawie wykresu odpowiedz na pytania:
- Ilu Polaków przyjechało na obóz?
- Ile osób przyjechało z europy Południowej?
-O ile osób mniej przyjechało z Niemiec niż z Holandii?

  • na podstawie wykresu obliczać średnią arytmetyczną przedstawionych danych,
  • obliczać medianę dla  danych przedstawionych w postaci szeregu indywidualnego.

Bardzo dobry (5)

Uczeń potrafi:

  • przygotowywać i przeprowadzać badanie ankietowe oraz prezentować wyniki tego badania w postaci różnego rodzaju wykresów statystycznych,
  • obliczać średnią arytmetyczną dla danych przedstawionych w postaci szeregu rozdzielczego z przedziałami,
  • porównywać dla danych przedstawionych w postaci szeregu indywidualnego wielkość średniej arytmetycznej, modalnej i mediany.

 

 

 

  • Funkcja kwadratowa

 

Stopień

Wymagania

Dopuszczający (2)

Uczeń potrafi:

  • rozpoznawać funkcje kwadratowe i podawać wzorem przykłady takich funkcji,
  • szkicować wykres funkcji y=ax2  dla a? 0,
  • odczytywać wartości współczynników a, b, c z postaci ogólnej funkcji kwadratowej,
  • określać, w zależności od znaku wyróżnika, ile miejsc zerowych ma funkcja kwadratowa,
  • obliczać miejsca zerowe funkcji kwadratowej danej w postaci iloczynowej lub ogólnej,
  • sprawdzać, czy dana liczba jest pierwiastkiem równania kwadratowego,
  • określać, w zależności od znaku wyróżnika, ile pierwiastków ma równanie kwadratowe.

Dostateczny (3)

Uczeń potrafi:

  • szkicować wykres funkcji kwadratowej określonej w postaci kanonicznej,
  • zapisywać w postaci ogólnej funkcję kwadratową daną w postaci kanonicznej,
  • wyznaczać współrzędne wierzchołka oraz współrzędne punktów przecięcia z osiami układu współrzędnych i na tej podstawie szkicować wykres funkcji kwadratowej,
  • zapisywać trójmian kwadratowy w postaci kanonicznej,
  • zapisywać trójmian w postaci iloczynowej,
  • rozwiązywać równania kwadratowe zupełne i niezupełne o współczynnikach całkowitych.

Dobry (4)

Uczeń potrafi:

  • odczytywać podstawowe własności funkcji kwadratowej na podstawie jej wykresu (zbiór wartości, monotoniczność, wartości dodatnie, wartości ujemne),
  • rozwiązywać równania kwadratowe o współczynnikach całkowitych, np.: 5x + 4 +x2 = 0, 2 - 4x – 2x2 =0
  • rozwiązywać zadania tekstowe prowadzące do równań kwadratowych, np.: kwadrat sumy dwóch kolejnych liczb naturalnych wynosi 529. Co to za liczby?
  • stosować wzory Viete'a do obliczania pierwiastków równania kwadratowego w pamięci,
  • obliczać wartości wyrażeń typu (x1 + x2)2, gdzie x1 i x2 są pierwiastkami równania kwadratowego ax2 + bx + c = 0, a?0
  • rozwiązywać nierówności kwadratowe, np.:

 9x2 – 12x + 4< 0,
3x2 + 27> 0

Bardzo dobry (5)

Uczeń potrafi:

  • zapisać wzór funkcji kwadratowej, której wykres można otrzymać w wyniku przesunięcia równoległego wykresu funkcji y = ax2 ,
  • stosować własności funkcji kwadratowej do rozwiązywania zadań tekstowych, np.:

Liczbę 20 przedstaw jako sumę takich dwóch liczb, aby ich iloczyn był największy.

  • rozwiązać równanie kwadratowe o podwyższonym stopniu trudności, np.:

2(x – 1)2 = 2x – x2 ,   (1 – x)(1 + x) = x2 + 2x

  • rozwiązywać zadania tekstowe prowadzące do równania kwadratowego, np.:  Bawiły się raz małpy – wieść indyjska niesie

         Ósma ich część w kwadracie już skacze po lesie.
Pozostałych dwanaście w pląsach i z wrzaskami
Pomiędzy zielonymi hasa pagórkami.
Ile ich wszystkich było? Pyta Bhaskara.
Zagadka nie jest trudna, chociaż bardzo stara.

  • obliczać wartości wyrażeń typu   aa , gdzie x1 i x2 są pierwiastkami równania kwadratowego ax2 + bx + c = 0, a ? 0
  • rozwiązywać nierówności kwadratowe o podwyższonym stopniu trudności, np.:    (x – 2)(2x + 3) + 11 ? 0

                            2(x – 3)(x + 1) ? -6

 

  • Wielomiany

Stopień

Wymagania

Dopuszczający (2)

Uczeń potrafi:

  • porządkować wielomiany,
  • określać stopień wielomianu,
  • obliczać wartość wielomianu dla podanej wartości zmiennej,
  • obliczać sumę i różnicę dwóch wielomianów,
  • sprawdzać, która z podanych liczb jest pierwiastkiem wielomianu,
  • wyznaczać pierwiastki wielomianu danego w postaci iloczynu czynników stopnia pierwszego,
  • określać krotność pierwiastka wielomianu danego w postaci iloczynowej.

Dostateczny (3)

Uczeń potrafi:

  • obliczać iloczyn wielomianu przez jednomian,
  • obliczyć iloczyn wielomianu przez dwumian,
  • dzielić wielomianu przez jednomian,
  • wyznaczyć pierwiastki wielomianu danego w postaci iloczynu dwumianu liniowego i trójmianu kwadratowego,
  • wyznaczyć pierwiastki wielomianu danego w postaci iloczynu czynników stopnia drugiego,
  • rozkładać wielomiany na czynniki poprzez wyłączanie wspólnego czynnika przed nawias.

Dobry (4)

Uczeń potrafi:

  • dzielić wielomian przez dwumian,
  • bez wykonywania dzielenia sprawdzić, czy wielomian jest podzielny przez dwumian,
  • bez wykonywania dzielenia obliczać resztę z dzielenia wielomianu przez dwumian,
  • rozkładać wielomian na czynniki metodą grupowania wyrazów,
  • rozkładać wielomian na czynniki, stosując wzory skróconego mnożenia,
  • wyznaczać pierwiastki wielomianu danego w postaci iloczynowej, np.:

    W(x) = x5(6x – 12)3(14x + 7)2
W(x) = 4(x -4)2 (x +?3)(x + 5)3

  • rozwiązywać równania stopnia trzeciego, np.:  x3 + 7x2 + x + 7 = 0

x3 – 2x2 – x + 2 = 0
rozkładać wielomiany na czynniki dane w postaci iloczynu czynników stopnia drugiego, np.:        (x2 – 25)(x2 – 4x + 4)

  • rozkładać wielomiany na czynniki, np.: M(x) = 3x3 – 2x2 –x

P(x) = x4 – 4x2

Bardzo dobry (5)

Uczeń potrafi:

  • mając jeden pierwiastek wielomianu, obliczyć pozostałe,
  • wyznaczyć pierwiastki wielomianu, np.: T(x) = x3 – 9x    

 T(x) = 4x3 – x2 – 4x +1

  • rozkładać wielomian na czynniki, znając jeden z jego pierwiastków,
  • rozwiązywać równania stopnia trzeciego, np.: 4x3 – 2x2 + 6x – 3 = 0
  • rozwiązywać równanie stopnia trzeciego, znając jeden jego pierwiastek,
  • rozwiązywać nierówności stopnia trzeciego.
  • Stereometria

Stopień

Wymagania

Dopuszczający (2)

Uczeń potrafi:

  • określać wzajemne położenie prostych i płaszczyzn w przestrzeni,
  • podawać przykłady prostych i płaszczyzn w przestrzeni,
  • rozpoznawać wielościany i nazywać je,
  • rozpoznawać figury obrotowe i omawiać sposoby ich powstawania,
  • rysować modele graniastosłupów, ostrosłupów, walców, stożków i kul,
  • wymieniać podstawowe jednostki objętości,
  • obliczać pole  i objętość sześcianu i prostopadłościanu, mając dane potrzebne wielkości,
  • obliczać pole i objętość kuli, gdy dany jest promień.

Dostateczny (3)

Uczeń potrafi:

  • wskazywać kąt miedzy prostą i płaszczyzną,
  • stosować twierdzenie Pitagorasa do wyznaczania nieznanych wielkości w ostrosłupie i stożku,
  • rysować siatki brył,
  • obliczać pola i objętości graniastosłupów prostych, gdy dane są potrzebne wielkości,
  • obliczać pola i objętości ostrosłupów prawidłowych, gdy dane są potrzebne wielkości,
  • obliczać pole i objętość walca i stożka, gdy dane są potrzebne wielkości,
  • obliczać długość krawędzi sześcianu, gdy dane jest jego pole lub objętość,
  • obliczać długość promienia kuli, gdy dane jest jej pole lub objętość ( w prostych przykładach),
  • rysować przekrój osiowy bryły obrotowej.

Dobry (4)

Uczeń potrafi:

  • wskazywać i zaznaczać kąty w ostrosłupach,
  • obliczać miarę kąta dwuściennego, np.:

W ostrosłupie prawidłowym czworokątnym dane są: krawędź podstawy 8 cm i wysokość ściany bocznej 5 cm. Oblicz kąt nachylenia ściany bocznej do płaszczyzny podstawy.

  • stosować funkcje trygonometryczne do wyznaczania nieznanych wielkości w ostrosłupie i stożku, np.:

Tworząca stożka ma dl. 12 cm i tworzy z płaszczyzną podstawy kąt o mierze 300. Oblicz:

  • długość promienia stożka
  • wysokość stożka
  • pole powierzchni całkowitej i objętość tego stożka.
  • wykorzystywać pojęcie przekroju osiowego bryły obrotowej do rozwiązywania zadań, np.:

 Przekrój osiowy stożka jest trójkątem o polu 72cm2  i kącie przy podstawie 450 .  
Oblicz pole powierzchni całkowitej i objętość tego stożka.

  • przeliczać jednostki objętości,
  • obliczać objętość kuli, gdy dane jest pole powierzchni i odwrotnie,
  • stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów z życia codziennego, np.:

Wysokość beczki w kształcie walca wynosi 60cm, a średnica jej podstawy ma długość 40 cm. Oblicz pojemność tej beczki w litrach.

Bardzo dobry (5)

Uczeń potrafi:

  • stosować własności wielościanów do rozwiązywania zadań trudniejszych, np.:

Oblicz pole powierzchni całkowitej graniastosłupa prawidłowego czworokątnego, którego pole podstawy wynosi 36 cm2 , a kąt miedzy przekątną ściany bocznej i krawędzią podstawy ma miarę 300 .

  • stosować własności figur obrotowych do rozwiązywania zadań trudniejszych, np.:

- Obwód podstawy walca jest równy 20? cm. Przekątna przekroju osiowego tworzy z podstawą kąt 300 . Oblicz wysokość tego walca.
- Przekrój osiowy kuli jest kołem o polu równym 121? cm2 . Oblicz pole powierzchni i objętość tej kuli.

  • stosować pojęcie gęstości substancji do rozwiązywania zadań dotyczących problemów z życia codziennego, np.:

Wróżka zamówiła szklaną kulę o średnicy  18 cm. Oblicz wagę tej kuli, jeżeli gęstość szkła wynosi 2,5g/cm3  .

  • stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania nietypowych problemów z życia codziennego, np.:

- Basen w kształcie prostopadłościanu ma wymiary: długość 25 m, szerokość
15 cm. Głębokość wody w basenie wynosi 2m. Oblicz, po jakim czasie woda w basenie zostanie przefiltrowana w całości, jeżeli filtr działa z wydajnością
50 m3 / godz.
- Średnica obranej ze skórki pomarańczy ma 6 cm, a wyciśnięty z pomarańczy sok stanowi 75% jej objętości. Porcja soku 300ml kosztuje 3,50zł. Oblicz ile pomarańczy potrzeba na jedną porcję soku i ile zapłacimy za sok z czterech pomarańczy.

 

 

 

W klasie II ZSZ ( dwuletniej)  program nauczania jest realizowany w całości, natomiast w klasie
II ZSZ ( trzyletniej)  wielomiany są przeniesione do klasy III ZSZ oraz większość stereometrii ( 63%) jest również realizowana w III klasie ZSZ

WYMAGANIA DLA KLASY PIERWSZEJ  ZASADNICZEJ SZKOŁY  ZAWODOWEJ

  • Liczby i wyrażenia

 

Stopień

Wymagania

 

 

Dopuszczający (2)

 

 

Uczeń potrafi:

  • podać przykłady zbiorów
  • wymienić elementy danego zbioru
  • rozpoznać i zbudować proste zdanie logicznie prawdziwe i fałszywe
  • rozpoznawać liczby naturalne, całkowite, wymierne i niewymierne oraz podawać ich przykłady
  • wymienić elementy sumy, części wspólnej i różnicy zbiorów
  • porównać dwie dowolne liczby wymierne
  • wykonać podstawowe działania na liczbach wymiernych z uwzględnieniem zamiany ułamka zwykłego na dziesiętny i odwrotnie
  • wykonywać działania pisemne na liczbach naturalnych
  • dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić ułamki dziesiętne i zwykłe
  • obliczać wartość liczbową wyrażeń dla podanych wartości zmiennych w prostych przykładach np.:  7a2 – 4ab +6b – 20 dla a = -3 i b= 2
  • obliczyć procent danej liczby
  • obliczyć wartość prostych wyrażeń arytmetycznych zawierających potęgi o wykładnikach naturalnych i pierwiastki
  • obliczyć wartość potęgi o wykładniku naturalnym
  • przedstawić daną liczbę wymierną i dane przedziały na osi liczbowej
  • obliczyć wartość bezwzględną liczby rzeczywistej
  • przekształcić proste wyrażenie algebraiczne
  • sprawdzić, czy dana liczba jest rozwiązaniem równania, nierówności I pierwszego stopnia z jedną niewiadomą
  • rozwiązać równanie i nierówność pierwszego stopnia z jedną niewiadomą
  • ułożyć równanie do zależności przedstawionej tekstem

 

Dostateczny (3)

 

 

Uczeń potrafi:

  • wyznaczyć sumę, iloczyn i różnicę dwóch danych zbiorów
  • rozpoznać i zbudować: negację, alternatywę, koniunkcję, implikację, równoważność zdań
  • wyznaczyć przybliżenie danej liczby z zadaną dokładnością
  • potęgować liczby wymierne (potęgą o wykładniku całkowitym)
  • znajdować przybliżenie dziesiętne liczb wymiernych
  • rozwiązać proste zadanie tekstowe prowadzące do obliczeń:

- procentu danej liczby
- liczby na podstawie danego jej procentu
- jakim procentem jednej liczby jest druga liczba

  • obliczyć średnią arytmetyczną danych liczb
  • obliczyć wartość potęgi o wykładniku wymiernym
  • rozkładać wyrażenia algebraiczne na czynniki poprzez wyłączanie wspólnego czynnika przed nawias, np.: 7a4 – 6a2b +5a2
  • suwać niewymierności w wyrażeniu: 
  • rozstrzygnąć czy dana liczba należy do danego przedziału liczbowego
  • obliczyć wartość liczbową wyrażenia algebraicznego z wykorzystaniem wzorów skróconego mnożenia w prostych o  przykładach, np.: (3a – 2)2
  • rozwiązać proste równanie i nierówność

Dobry (4)

 

 

 

 

Dobry (4)

Uczeń potrafi:

  • wykonać działania na przedziałach liczbowych
  • wykonać działania na liczbach rzeczywistych, stosując prawa działań
  • stosować w praktyce obliczenia procentowe,
  • obliczać medianę ciągu liczb
  • wyłączyć czynnik pod znak pierwiastka i wyłączyć czynniki spod znaku pierwiastka
  • porównywać pierwiastki
  • usuwać niewymierność z mianownika, np.:
  • wykonywać działania w zbiorze liczb wymiernych, wykorzystując kolejność działań
  • rozwiązać równanie, nierówność, nierówność podwójną
  • rozwiązać zadanie tekstowe o złożonych zależnościach prowadzące do rozwiązania równania lub  nierówności liniowej
  • rozwiązać zadanie tekstowe wykorzystując obliczenia procentowe
  • stosować wzory skróconego mnożenia do upraszczania wyrażeń algebraicznych, do rozkładu wyrażeń algebraicznych na czynniki
  • stosować średnią arytmetyczną do rozwiązywania zadań praktycznych

Bardzo dobry (5)

Uczeń potrafi:

  • stosować własności działań na zbiorach
  • oceniać wartość logiczną negacji, alternatywy, koniunkcji, implikacji, równoważności zdań
  • obliczyć błąd bezwzględny i względny przybliżenia, szacować wartości liczbowe
  • konstruować odcinek o długości   n € N
  • wykonywać trudniejsze działania na liczbach wymiernych
  • stosować własności działań na potęgach i pierwiastkach
  • usuwać niewymierność z mianownika
  • rozkładać na czynniki, wykorzystując metodę grupowania
  • przekształcać wzory z różnych dyscyplin nauki
  • rozwiązywać zdania tekstowe prowadzące do równania z wykorzystaniem obliczeń procentowych, wzór na kapitalizację odsetek
  • matematyzować problemy z życia codziennego

 

 

  • Funkcja liniowa

 

Stopień

Wymagania

 

 

Dopuszczający (2)

 

 

 

 

 

 

 

 

Dopuszczający (2)

 

 

 

Uczeń potrafi:

  • rozstrzygnąć, czy przyporządkowanie zadane grafem, wykresem lub tabelą jest funkcją
  • określać funkcje za pomocą: grafu, tabeli, wzoru, wykresu, opisu słownego
  • obliczyć wartość funkcji liczbowej danej wzorem
  • wskazać zbiór argumentów funkcji zdanej grafem, tabelką lub wykresem
  • zaznaczyć punkty o danych współrzędnych i odczytać współrzędne danego punktu w prostokątnym układzie współrzędnych
  • wykonać wykres prostych zależności funkcyjnych opisanych słownie, tabelką, wzorem ( rysować wykres funkcji liniowej)
  • odczytać wartość funkcji dla danego argumentu na podstawie jej wykresu funkcji lub tabeli
  • odczytać argument funkcji dla danej jej wartości z wykresu funkcji lub tabeli
  • odczytać miejsca zerowe z wykresu funkcji
  • określić monotoniczność funkcji na podstawie prostych wykresów funkcji ciągłych
  • wykonać wykres funkcji f(x) = ax + b, gdzie a€ W i b € W
  • odczytać własności funkcji liniowej ( dziedzina, zbiór wartości, miejsce zerowe, monotoniczność, znaki) na podstawie wykresu
  • obliczyć współrzędne punktów przecięcia z osiami układu współrzędnych wykresu funkcji liniowej
  • rozpoznać wielkości wprost proporcjonalne oraz sporządzić wykres tej zależności
  • podać przykład równania liniowego z dwiema niewiadomymi
  • podać przykłady rozwiązań równania liniowego z dwiema niewiadomymi
  • rozwiązać proste nierówności liniowe i układy równań stopnia pierwszego z dwiema niewiadomymi
  • sprawdzić, czy dana para liczb jest rozwiązaniem układu równań liniowych
  • rozwiązać prosty układ równań liniowych wybraną przez siebie metodą algebraiczną

 

Dostateczny (3)

 

 

Uczeń potrafi:

  • wskazać zależność funkcyjną w różnych sytuacjach np. zależność fizyczną, geometryczną
  • wskazać zbiór wartości funkcji na podstawie wykresu lub tabelki
  • obliczyć argument funkcji liniowej, gdy dana jest wartość funkcji
  • obliczyć miejsca zerowe funkcji liniowej
  • wykonać wykres funkcji liniowej danej w postaci ogólnej
  • odczytać z wykresu podstawowe własności funkcji
  • przesuwać wykres wzdłuż osi X lub osi Y
  • wyznaczyć dziedzinę funkcji określonej prostym wzorem
  • wyznaczyć wzór funkcji liniowej, gdy dane są współrzędne punktu należącego do wykresu i współczynnik kierunkowy funkcji
  • omówić wszystkie własności funkcji liniowej
  • badać własności funkcji określanych tym samym wzorem, ale na różnych dziedzinach
  • wyznaczyć dziedzinę funkcji liczbowej na podstawie wzoru
  • przedstawić zbiór rozwiązań równania liniowego z dwiema zmiennymi w układzie współrzędnych
  • rozwiązać równanie liniowe i nierówności liniowe o średnim stopniu trudności
  • podać przykłady rozwiązań danej nierówności
  • rozpoznać typy układów równań liniowych na podstawie ich graficznej ilustracji
  • rozwiązać układy równań liniowych metodami podstawiania lub/ i przeciwnych współczynników  oraz graficznie
  • rozwiązać za pomocą układu równań proste zadanie tekstowe np.:

- Suma trzech liczb nieparzystych wynosi 87. Wyznacz te liczby
- za dwie książki Tomek zapłacił 60zł. Jedna z książek jest o 40% droższa od    drugiej. Ile kosztowała każda książka?

Dobry (4)

Uczeń potrafi:

  • badać monotoniczność funkcji z wykorzystaniem definicji
  • rozwiązywać zadania tekstowe prowadzące do równań liniowych, np.:

- Na lekcji matematyki 15% uczniów nie rozwiązała zadania, 30% rozwiązało z błędami, a pozostałych 11 uczniów rozwiązało zadanie poprawnie. Ilu uczniów liczyła klasa?

  • rozwiązać graficznie układ nierówności liniowych z dwiema niewiadomymi
  • rozwiązać zadanie tekstowe prowadzące do układu nierówności  liniowych, np.:

   -Ile krzeseł ogrodowych w cenie 29,89 zł można kupić, mając do dyspozycji 500 zł?

  • rozwiązywać nierówności liniowe o średnim stopniu trudności
  • rozwiązywać układy dwóch równań stopnia pierwszego z dwiema niewiadomymi
  • podawać interpretację geometryczną układu dwóch równań stopnia pierwszego z dwiema niewiadomymi
  • rozwiązywać zadania tekstowe prowadzące do układów dwóch równań stopnia pierwszego z dwiema niewiadomymi, np.:

- Za 30 biletów do kina zapłacono 440 zł. Bilety dla dorosłych były po 20 zł, a dla
dzieci – o40% tańsze. Ile kupiono biletów dla dorosłych, a ile dla dzieci?

Bardzo dobry (5)

Uczeń potrafi:

  • przesunąć wykres funkcji o dany wektor
  • graficznie rozwiązać układ nierówności liniowych z wartością bezwzględną
  • interpretować treść zadania, sprawdzać zgodność otrzymanych wyników z warunkami zadania
  • układać treść zadania do danego układu równań liniowych z dwiema niewiadomymi
  • określać dziedzinę funkcji wymiernej
  • wyznaczać miejsca zerowe funkcji stopnia drugiego
  • rozwiązywać  równania i nierówności liniowe ( o podwyższonym stopniu trudności) i oraz zadania tekstowe prowadzące do równań liniowych, np.:

- Pitagoras powiedział: :” Połowa moich uczniów studiuje matematykę, czwarta  
część muzykę, siódma część milczy i oprócz tego są tam jeszcze 3 kobiety.” Ilu
uczniów było w szkole Pitagorasa?

  • stosować zdobytą wiedzę dotyczącą równań liniowych do matematyzowania problemów z życia codziennego, np.;

- Do zbiornika prowadzą dwie rury. Jeżeli pierwsza rura będzie otwarta przez 5 minut, a druga przez 8 minut, to do zbiornika wpłynie 340 litrów wody. Jeżeli zaś pierwsza rura będzie otwarta przez 8 minut, a druga przez 5 minut, to wpłynie do zbiornika 310 litrów wody. Ile litrów wody wpływa przez pierwszą, a ile przez drugą w ciągu jednej minuty?

 

  • Planimetria

 

Stopień

Wymagania

 

 

Dopuszczający (2)

 

 

Uczeń potrafi:

  • narysować prostą przechodzącą przez dane punkty
  • wskazać punkty należące i punkty nienależące do figury
  • klasyfikować trójkąty ze względu na boki i kąty
  • zaznaczać wysokości w trójkącie
  • rozpoznawać czworokąty i je nazywać
  • podawać twierdzenia o sumie miar kątów w trójkącie
  • wymienić podstawowe jednostki długości i pola
  • obliczać obwody i pola trójkątów, prostokątów, gdy dane są długości boków
  • obliczać pola i obwody kół, gdy dany jest promień
  • wskazywać i nazywać wielkości związane z okręgiem
  • odróżniać koło od okręgu
  • zapisywać formułę twierdzenia Pitagorasa
  • znajdować długości przeciwprostokątnej gdy dane są długości przyprostokątnych
  • wskazywać kąt środkowy i kąt wpisany w okręgu
  • wskazywać zależności między kątem wpisanym i kątem środkowym opartych na tym samym łuku oraz kątami wpisanymi opartymi na tym samym łuku
  • rysować poznana trójkąty i czworokąty
  • odróżniać , czy dany wielokąt jest wpisany czy opisany na okręgu
  • określać wzajemne położenie okręgów na płaszczyźnie
  • narysować za pomocą linijki styczną i sieczną do okręgu
  • narysować symetralną odcinka
  • sporządzać rysunek w żądanej skali

 

Dostateczny (3)

 

 

Uczeń potrafi:

  • stosować twierdzenie o sumie miar kątów w trójkącie
  • rozpoznawać wielokąty i nazywać je
  • przeliczać jednostki długości
  • obliczać miary kata wpisanego ( środkowego), gdy dana jest miara kata wpisanego (środkowego)
  • obliczać długości przekątnych w prostokącie i kwadracie
  • obliczać długości wysokości w trójkącie równobocznym i równoramiennym
  • obliczać pola i obwody prostokątów, korzystając z zależności podanych w zadaniu
  • obliczać pola i obwody trójkątów
  • obliczać promień koła, gdy dane jest jego pole lub obwód
  • narysować symetralna odcinka i  dwusieczną kąta
  • konstrukcyjnie wpisać i opisać okrąg na trójkącie i kwadracie
  • zapisywać proporcje wynikające z twierdzenia Talesa
  • dzielić odcinek na równe części
  • określać funkcje trygonometryczne kąta ostrego w trójkącie prostokątnym
  • określać odległość rzeczywistą na podstawie planu i skali

Dobry (4)

 

 

 

 

 

Uczeń potrafi:

  • podawać własności czworokątów i stosować je w zadaniach, np.:

-Pole rombu o wysokości 7 jest równe 84. Oblicz obwód tego rombu.

  • obliczać pola i obwody wielokątów
  • obliczać pole koła, gdy dany jest obwód i odwrotnie
  • przeliczać jednostki pola
  • konstrukcyjnie wpisać i opisać okrąg na czworokącie
  • stosować twierdzenia Pitagorasa do rozwiązywania problemów praktycznych
  • rozwiązywać trójkąty prostokątne
  • stosować twierdzenie Talesa do rozwiązywania zadań
  • podać wymiary na planie (mapie) znając skalę i rzeczywiste wymiary
  • stosować funkcje trygonometryczne do rozwiązywania zadań o średnim stopniu trudności
  • stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania typowych problemów z życia codziennego, np..:

-Ile należy zapłacić za drewniany płotek potrzebny do ogrodzenia klombu w kształcie koła o średnicy 15 cm, jeżeli metr bieżący tego płotka kosztuje 12,50 zł? Ile zwojów należy kupić, jeżeli w jednym są 3 metry bieżące płotka?

Bardzo dobry (5)

Uczeń potrafi:

  • stosować własności wielokątów oraz zależności miedzy nimi
  • konstruować wielokąty foremne
  • stosować funkcje trygonometryczne do rozwiązywania zadań trudniejszych
  • rozwiązywać trudniejsze zadania dotyczące czworokątów, np.:

- Oblicz pole trapezu ograniczonego osiami układu oraz prostymi o równaniach y = 6 i y = -3x + 9

  • obliczać pola i obwody figur podobnych znając skalę podobieństwa i odwrotnie
  • określać odległość rzeczywistą  oraz w terenie na podstawie planu i skali
  • ustalić skalę  planu (mapy) znając wymiary  rzeczywiste i na rysunku
  • naszkicować plan obiektu w zadanej skali
  • zastosować własności czworokąta wpisanego i opisanego na okręgu do rozwiązywania zadań
  • obliczać pole i obwód koła oraz jego wycinka
  • zastosować własności symetralnej odcinka i dwusiecznej kąta do rozwiązywania problemów
  • stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania nietypowych problemów z życia codziennego